Technologie SMA (Shape memory alloys) značí materiály disponující tvarovou pamětí, výjimečné svými možnostmi zkrácení po jejich aktivaci zahřátím současně s jejich velmi vysokou pevností. Protože je jejich hlavní složkou ocel, jsou na rozdíl od materiálů na bázi niklu a titanu dostupné při přijatelných nákladech.
Ačkoli je technologie SMA známá od 80. let minulého století, její první reálné použití na mostní konstrukci proběhlo teprve v roce 2019 při demolici více než sto let starého ocelového mostu v Petrově nad Desnou. Podruhé pak byla použita v roce 2021 při opravě mostu v Karlových Varech.
Za oběma realizacemi stojí tým prof. Pavla Ryjáčka z Fakulty stavební ČVUT, Katedry ocelových a dřevěných konstrukcí. S ním a s jeho doktorandem Ing. Jakubem Vůjtěchem, který se tematice věnuje ve svoji disertaci, představíme, čím je tato technologie unikátní, jaké jsou její výhody a jaký potenciál má v praxi v budoucnu její využití.